RSS

28 Şubat 2011 Pazartesi

VINCENT Van GOGH, Theo'ya Mektuplar

Tarihsiz


Mektubuna ve gönderdiğin 50 franka teşekkür. Telgrafımdan da anladığın gibi Gauguin iyi geldi. Giderek benden daha iyi görünüyor.

Senin yapmış olduğun satıştan çok memnun tabii, ben de öyle, böylece yerleşmemiz için daha yapmamız gereken bazı masraflar hem beklemeyecek, hem de yalnız sana yüklenmeyecek.

Gauguin sana bugün yazar herhalde. İnsan olarak çok ilginç ve eminim ki onunla birlikte çok şeyler yapacağız. Sanırım ki burada çok eser çıkartacak, belki ben de öyle, umarım.

Böylece senin için yük umarım, biraz daha az ağır… evet umarım ki çok daha az ağır olacak.

Bense çok çok resim yapmak gereksinmesini duyuyorum, öyle ki manen ezilmiş, bedenen de boşalmış hissediyorum kendimi, resim yapmalıyım çünkü masraflarımızı karşılamak için başka hiçbir çarem yok.

Ama ne yapayım ki satılmıyor resimlerim. Yine de bir gün bu resimlerin, harcadığımız boyanın ve uğruna feda ettiğimiz benim ne de olsa cılız hayatımın değerinden daha üstün bir değer taşıdıkları görülecektir.

Para ve mali durum bakımından tek dileğim, tek kaygım borcumun olmaması…

Ne var ki, kardeşim, benim borcum o kadar büyüktür ki, bu borcu ödediğim zaman (ödeyebileceğime inanıyorum çünkü) resim yapmak hastalığı bütün hayatımı sarmış olacak ve hayatımı yaşamadım gibime gelecek. O zaman da resim yapmak biraz daha zorlaşacak, sayısına gelince de o kadar çok olmayacak.

Resimlerin şimdi satılmaması, sen kendin üzülüyorsun diye üzüyor beni, oysa bana bu iş (sana pahalıya mal olduğum ve hiçbir kazanç getirmediğim için sıkıntın olmasa) vız gelir.

Ama hesap işinde şunu bilirim ki 50 yıl yaşayıp yılda iki bin frank harcayan bir adam yüz bin frank harcamış olur ve bu yüz bin frank kazanılmalıdır. Bir sanatçının hayatında yüz franklık bir resim yapmak çok çok güçtür, ama resim yüz franklık ise... üstelik de ... çok zor bizim ödevimiz zaman zaman ... Ne çare, değişmez ki.

Tasset'yi iyice atlatmış olacağız, çünkü Gauguin de ben de çok daha ucuz boyalar kullanacağız herhalde. Tuvali de kendimiz hazırlarız.

Bir ara hastalanacağım gibime geldi, ama Gauguin'in gelişi beni öyle oyaladı ki, geçeceğine eminim. Bir süre yemeğime boş vermemem gerek, bütün mesele burda.

Hiç yorum yok: